Influencers

Influencers

7 oktober 2020 0 Door Berend

De laatste paar jaren wordt het steeds meer duidelijk dat high end fashion vooral gedragen wordt door jongeren. Ouderen geven vaak wel om hun kleding maar dit zit dan toch in het wat lagere prijsklassement. Maar hoe komt dit eigenlijk? Worden jongeren zo erg geïnfluenceerd om ook dure merkkleding te dragen of is dit werkelijk hun eigen keuze? En hoe kan het dat ouderen daar toch minder gevoelig voor zijn of zich daar niks van aan trekken?

Vloggers

Je zou misschien denken dat influencers reclamemensen zijn die nu op internet een verkoopprogramma presenteren. Niets is minder waar. Influencing vindt niet plaats op een telsell-achtige manier. Bij influencing gaat het om een heel andere groep mensen die hun product willen presenteren. Ze zijn unieker en ook veel authentieker. Dit betekent dus dat een influencer niet in het klassieke marketingplaatje past. Het is niet iemand van een marketing bureau, maar gewoon een nieuweling die met een eigen kanaal op een sociaal netwerk is begonnen. Bij de oorspronkelijke groep influencers stond geld verdienen niet direct op de voorgrond. Deze mensen gebruikten kanalen van YouTube en Instagram om hun interesse of deskundigheid op een bepaald terrein te tonen. Ze deden dit met een vlog. Toen bleek dat hun kanalen aansloegen bij grote groepen volgers, werd het voor bedrijven interessant om hun producten in die vlogs te laten zien. Aangezien deze vloggers bij hun volgers zeer populair werden, bereikten de bedrijven een steeds groter publiek. Natuurlijk moesten de reclame-uitingen goed verwerkt worden in de vlogs. Daar zaten dan ook zeker verschillende regels aan vast.

Instagram

Door de jaren heen werden de producten niet alleen maar gepresenteerd in vlogs op YouTube maar ook op Instagram. Vloggers kregen namelijk ook enorm veel volgers op Instagram waardoor dat ook erg aantrekkelijk werd voor bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven zoals Dove en Nivea maar ook mode merken zoals airforce en black bananas. Door het zien van die kleding bij bepaalde influencers willen alle jongeren het ook opeens aan! En dat is dan ook gelijk de voornaamste reden waarom jongeren vaker in high end kleding lopen dan ouderen. Ouderen zitten nou eenmaal minder (of zelfs helemaal niet) op Instagram en YouTube waardoor zij dit ook niet zien. Jongeren trekken zich nog wat sneller aan van wat anderen van hun uiterlijk of kleding vinden en daarom zien ze de influencers als hun grote voorbeeld. Meestal hebben influencers een goede invloed op jongeren maar als er bijvoorbeeld drank op een Instagram post te zien is kan dit weer een heel erg negatief effect hebben op jongeren.